ویدیو معرفی کتاب گام های مذاکره برای همه

 در این ویدیو آقای دکتر محمد حسین اکبر زاده نویسنده کتاب گام های مذاکره برای همه درباره کتاب توضیحات تکمیلی را خواهند داد




برایان تریسیمعتقد است که یک مذاکره کننده ‏ خوب تمامی نقاط ضعف و قدرت خویش را ارزیابی می‏کند و با پیگیری مستمر نسبت به برطرف کردن نقاط ضعف و بهینه کردن نقاط قوت خویش می‏پردازد و از آنجایی‏که نقاط ضعف و قدرت خویش را به‏خوبی می‏داند بر نقاط قوت خویش تکیه می‏کند.

بنابراین اولین وظیفه ما لیست کردن نقاط ضعف و قوت خویش می‏باشد. اگر دقت کرده باشید، متأسفانه اکثریت انسان‏ها خود را مذاکره کننده‏ی بی‏نقص می‏دانند؛ درحالی‏ که اینطور نیست. چه بسا شخصی به‏علت وجود نقاط قوتش در مذاکره‏ای مفید باشد و دقیقاً به‏علت همان ویژگی‏ها برای مذاکره دیگر نه تنها مثمرثمر نبوده، بلکه به زیان مذاکره نیز بوده است. به کرات شاهد مذاکرات خوبی بوده‏ام که ناگهان با حضور یک وکیل متخصص در امور حقوقی ولی غیرمتخصص در مذاکره، معامله‏ای که می‏توانست به‏خوبی برای طرفین به پایان برسد، به‏علت تغییر دادن دیدگاه طرف معامله و به اصطلاح در لاک دفاعی رفتن به شکست معامله تبدیل شده است. این کلام من بدان معنا نیست که نباید از حقوق‏دان‏ها استفاده نمایید بلکه: اولاً جو جلسه را باید خوب بسنجیم، ثانیاً از وکیل خویش در مقابل وکیل طرف مقابل استفاده نمایید.

مثالی دیگر، در بازار تجاری ما فرض بر این شده است که هر کس بتواند انگلیسی صحبت کند، پس قادر است پای هر میز مذاکره‏ای بنشیند. درست است که تسلط بر انگلیسی شرطی ضروری برای بازرگانی خارجی می‏باشد؛ اما مسلط بودن بر انگلیسی تنها یک ابزار کوچک است، نه حتی شرط لازم برای یک مذاکره موفق.

یکی از حسنات علم مذاکره آن است که کارگاه یا آزمایشگاه خاصی ندارد. ما به‏راحتی امکان آن‏ را داریم که آن‏ را در کارهای روزمره خویش استفاده نماییم. لذا تمامی موارد یاد شده در این کتاب را می‏توانیم در مذاکرات و مراودات روزمره خویش به‏کار ببریم و بر مهارت‏های خویش بیفزاییم. به‏قول نوازندگان موسیقی، ما بایستی آن‏قدر تمرین کنیم و مهارتمان را ملکه ذهنمان کنیم تا نتوانیم غلط بنوازیم نه اینکه درست بنوازیم.




Comments

Popular posts from this blog

چرا شرکت‌های ژاپنی طولانی‌ترین عمرها را دارند؟

تکنیک های مذاکره ( ۳ اصل P )